Schaffer Bea korábbi blogbejegyzése
már érzékeltette az április coaching műhelyünk hangulatát, amely az elsőre száraznak tűnő témához képest valóban fergeteges volt! Hiába, jó humorérzék nélkül nem
lehet sikeres egy coach!
A coachingnak számos irányzata van, ami miatt nehezen felismerhető az
ügyfelek számára. Ez, lássuk be komoly gátjává válhat a coaching, mint önálló szakma
megerősödésének. Képzeljük csak el, hogy valaki először összetalálkozik egy
igazán megoldás-orientált, Peter Szabo stílusában dolgozó coachcsal, akinek a jó kedélyt és a jó értelemben vett cinkos mosolyt semmi sem tudja lehervasztani az arcáról. Majd ugyanezt az ügyfelet összehozza a sors egy gestalt irányzat híveként dolgozó coachcsal, aki mélyen átéli,
és hitelesen ki is fejezi az ügyfele mély veszteségét, fájdalmát, amit egy munkahelyi
kudarca kapcsán érez. Végül aztán ez az immáron sokat látott és tapasztalt ügyfél a harmadik coaching ülésén a
karate edzőteremben találja magát, ahol a coachával folytatott test-test elleni harcban tapasztalhatja meg jelleme erősségeit, és gyarlóságait!

Előzetesen arra jutottunk, hogy a 11 kompetencia leírása további
pontosításra, kiegészítésre szorul, részben a fordítási problémák, részben a
hazai specialitások miatt. Erről bővebben majd egy későbbi blogbejegyzésben írok. Most terjedelmi okokból az ICF első 4 kompetenciáját tekintem át, felhasználva azokat a
gondolatokat, amelyeket a műhelymunka során fogalmaztak meg a coach
kollégák.
Az etikai irányelveknek, és a szakmai sztenderdeknek való megfelelés (1), valamint a coaching szerződés megkötése (2) az első két kompetencia, amelyek ahhoz szükségesek, hogy elinduljon egy professzionális együttműködés az ügyféllel. A műhely során felmerült a résztvevőkben, hogy mennyire tekinthető kompetenciának az etikai szabályok követése! Elméletileg az is elképzelhető, hogy egy nagyon kompetens coach nem etikusan viselkedik: például nem jelzi az ügyfelének, hogy véleménye szerint az ő esetében nem a coaching a legjobb megoldás, vagy szükségtelenül elhúzza a coaching folyamatot, a saját anyagi érdekében. A legrosszabb variáció azonban vitathatatlanul az inkompetens, és etikátlan coach esete…
A legtöbb vitát mégis az váltotta
ki, hogy az etikussághoz nem elég azt megállapítani, hogy az ügyfél számára a
coaching-e a megfelelő megoldás, de coachként képesnek kell lenni a megfelelő
szakemberhez irányítani az ügyfelet. Ehhez a coachnak jól kell ismernie a humán
szolgáltatások széles körét, és tisztában kell lennie az egyes szolgáltatási
formák „indikációjával” is. Hogyan lehet egy life coach képes annak
meghatározására, hogy pszichológushoz, vagy pszichiáter szakorvoshoz irányítsa
az ügyfelét? Honnan tudja egy üzleti coach, hogy ne coachingot, hanem
szervezetfejlesztést javasoljon a segítséget kérő vállalat vezetőnek?
Elképzelhető az, hogy az ügyfél szolgáltatási igényeinek felmérését ne egy, a
saját szakmájában nagyon profi coach, hanem a személyes és lelki problémákra
nagyobb rálátással rendelkező pszichológus, vagy egy szervezetfejlesztésben, folyamat
tanácsadásban, tréningben jártas humánerőforrás fejlesztési szakember végezze? „Hallottál
már olyan pszichológusról, terapeutáról, aki az ügyfelét coachhoz irányította,
és ne maga próbált volna segíteni?” – tette fel ekkor a kérdést az egyik life
coach kollégánk. A felvetésben sok igazsága van. Bár sok pszichológus
elsajátította a coaching eszköztárát is, és képesek ezzel segíteni az
ügyfeleiket, bizonyára vannak olyan esetek, amikor egy célzott, megoldás
orientált módszer értékesebb lenne az ügyfélnek, mint egy probléma-orientált,
elhúzódó együttműködés.
Ugyanakkor érdemes először a
saját portánkon rendet rakni: az ICF coach minősítési szempontjai szerint nem elfogadható,
ha egy coach tanácsadóként, vagy terapeutaként kezd el együttdolgozni az
ügyfelével. Jó lenne, ha ezt az alapelvet minél több hazai coach, és coach
képző elfogadná hazánkban is!
A bizalom, és intimitás létrehozása az ügyféllel (3) egy jóval mélyebb
és komplexebb kompetencia, mint az előszörre tűnik. A coaching sikere
szempontjából igazi vízválasztó lehet, hogy tudatos odafigyeléssel és magas
szintű érzelmi intelligenciával képes-e a coach kialakítani a fejlődéshez, és a
változáshoz szükséges minőségi kapcsolatot, vagy egy hűvös, távolságtartó,
gyanakvással kísért viszony jellemzi a coach és az ügyfél relációját. CarlRogers az ügyfél feltétel nélküli elfogadását, az őszinte, hiteles viselkedést,
és az empátiát tartja a segítő kapcsolatok legfontosabb sikertényezőjének.
Edgar Schein, a konzultáció, a vezetés, és a szervezeti kultúra legjelentősebb
szakértője szerint egy „megrendelt”, mások által kezdeményezett, és fizetett
vállalati coachingban nem is jöhet létre a szükséges bizalmi szint. Az ügyfél
nem tudja azt érezni, hogy a coach bármikor kiáll az ő érdekeiért, még akkor
is, ha ez szembe megy a saját érdekeivel (ki legyen fizetve a számla, legyen
újabb megrendelés). A coach iránti bizalmat meghatározza a coaching kontextusát
jelentő rendszer (szervezet) iránti bizalom. Jobban tudunk bízni egy olyan
partnerben, aki világossá teszi, meddig terjedhet a bizalom, és következetesen
be is tartja ezeket a bizalmi határokat (például a titoktartásra vállalt
szabályokat).
Az intimitás szótári fordítása szoros
barátság, közelség, nyitottság. Lehet-e személyes, közvetlen, akár baráti
viszony a coach és az ügyfele között? Lehet-e intimitás nélkül sikeres a
coaching? Az ügyfelek különböző kapcsolati elvárásokkal lehetnek a coach iránt.
Van, aki egy jól körülhatárolt, valamilyen témára, vagy problémára szorítkozó, néhány
találkozóból álló coachingban gondolkodik, van, aki az életében folyamatosan
jelen lévő, elérhető coachot keres, akivel minden problémáját meg tudja
osztani. A coachnak az etikai és szakmai irányelvek betartásával, és magas
szintű önismerettel kell kialakítania azt a „lélektani, kapcsolati szerződést”,
amely világossá teszi az ügyfél számára, hogy mit várhat a coachtól, és neki
milyen felelőssége van a coaching sikere terén. Melyek azok az igényei,
kérései, megnyilvánulásai, amelyek elfogadottak, és melyek azok, amelyek nem?
Fel lehet például este tíz után hívnia a coachot, hogy egy másnap reggeli
fontos prezentációjáról konzultáljon vele, vagy nem?
Mesterem, Conrad Lecomte a
segítő, és az ügyfél között létrejött pozitív cinkosságról beszél, ami nélkül
nincs hatékony segítő kapcsolat. Összeszövetkezünk egy cél elérésére, amiért
mindenki megteszi azt, ami rajta múlik. Elismerő pillantás kíséri, ha a másik valami
jó dolgot tett (mondjuk a coach egy jó kérdést tett fel), és közös
bosszankodás, ha valami nem a tervek szerint alakult. Ez nem egy tekintélyelvű
viszony, hanem igazi partnerség.
Erik de Haan (a Relational Coaching könyv szerzője) kutatásai során kimutatta, hogy a coaching
eredményessége szempontjából nem az alkalmazott technika, módszer (iskola)
jelenti a különbséget, hanem elsősorban a coach, és az ügyfelek közötti kapcsolat
minősége. Sikeresebbek voltak azok a coachingok, amelyek során a coach
barátságos, megközelíthető, elérhető, előzékeny és odafigyelő volt az
ügyfelével.
Az ICF kompetenciák közül a legnehezebben
megragadható a coaching „presence” (4).
A „presence” szó többféle fordítással bír, fordíthatjuk jelenlétnek,
egyéniségnek, jelenlévő lénynek. A coaching közgondolkodásba először Mary Beth
O’Neill hozta be az „Executive coaching with backbone and heart – Executive coaching
gerinccel és szívvel” könyvében (e könyv magyar nyelvű kiadása „A vezetői
szerep és feladat tudatosítása” címmel jelent meg 2008-ban a HVG kiadónál). O’Neill
központi fogalma a „signature presence”, azaz a coach önazonos jelenléte a coaching
kapcsolatban.
A coach világos értékrenddel,
életfilozófiával, véleménnyel rendelkezik a világ dolgairól. Magas szintű az
önismerete és önelfogadása. Valóságos személyként, és nem egy szakmai szerepbe
bújva vesz részt a coaching kapcsolatban. Ez az önazonos jelenlét az ügyfelet
is inspirálja, bátorítja abban, hogy tudatosítsa és vállalja fel az értékeit,
céljait a (vezetői) munkájában és a magánéletében. Az öznazonos jelenlét fontos
eleme a jelentudatosság (mindfulness) is: az adott pillanatban jelenlévő testi
érzetek, érzelmek, gondolatok, és tettek tudatos megélése. A könyv címében a
gerincesség arra utal, hogy coachként felvállaljuk és nyíltan elmondjuk, hogy
mi az álláspontunk egy témában, akár tetszik ez az ügyfelünknek, akár nem. A
szív szerepe, hogy meg tudjuk őrizni és konstruktív mederben tudjuk tartani a coaching
kapcsolatot akkor is, ha az eltérő álláspontok miatt konfliktusokkal, feszültségekkel
terheltté válik az együttműködésünk. Megéljük a negatív érzéseket, de ez nem
rombolja le a kialakult pozitív, empatikus kapcsolatot, szövetséget kettőnk
között. Ezt a kettőséget tudja jól kezelni egy eredményes coach. Képes például
empatikusan konfrontálni ügyfelét, és köszönettel fogadni az ügyfelétől kapott
kritikát, amely a legjobb módja az önfejlesztésnek.
Fontos megjegyezni, hogy az
önazonos jelenlét nem tanácsadás. Nem azt mondom meg, hogy mit tegyen az
ügyfél, hanem megosztom a saját gondolataimat, meglátásaimat, és érzelmi reakcióimat
az ügyféllel, és az ügyfél tetteivel kapcsolatosan, nyilvánvalóvá téve számára,
hogy ezek a reakciók nem arról szólnak, mi a helyes, vagy mi helytelen. Bátran
fölvállalom például, ha coachként elvesztettem a fonalat, és beszélek arról, mit
értek, és mit nem. Megosztom azokat az érzelmi reakciókat, amelyeket az ügyfél
kivált bennem, és keresem a párhuzamosságokat azzal, hogy másokban milyen
reakciókat válthat ki. Mindehhez coachként tolerálnom kell a bizonytalan
szituációkat, és jól kell tudnom kezelni az én-határaimat: az például, hogy valaki
indulatot vált ki bennem, nem jelenti azt, hogy én is támadóan lépek fel vele
szemben. Tudatosan átélem ezt az érzést, és megfelelő módon meg is osztom az
ügyfelemmel. Nekem van egy érzésem, de nem az érzésem vagyok. Másként
kifejezve, ez az én-differenciálás képessége, amely révén önazonosan jelen
tudok lenni a coaching kapcsolatban, miközben az érzéseimet, gondolataimat az
ügyfelem önismeretének és önirányításának fejlesztéséhez tudom felajánlani.
A következő bejegyzésben a coach
kommunikációs kompetenciáit (aktív meghallgatás, hatásos kérdések feltétele, lényegre
törő kommunikáció), valamint a tanulás és eredmények elérésének facilitálását
tekintem át.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése